Dekalog początkującego biegacza

Sezon wiosenno-letni zbliża się wielkimi krokami i jest to najbardziej odpowiedni czas, aby zacząć biegać. Bądźmy szczerzy, jeśli jesteś osobą początkującą, Twoja przygoda z bieganiem zapewne rozpocznie się w bardziej sprzyjających warunkach, niż podczas trwania jesieni czy zimy. Sama bardzo wyczekiwałam pierwszych ciepłych poranków, aby móc spróbować swoich sił.

Wiele osób na początku swojej drogi z tym sportem zadaje sobie pytanie jak zacząć biegać? Dokładnie pamiętam odkładanie swojego treningu „na potem” i stałego wymigiwania się. Wynikało to głównie z niewiedzy i braku odpowiedniego przygotowania (zarówno fizycznego jak i psychicznego). Poznaj 10 najważniejszych zasad, o których musisz pamiętać, jeśli sport outdoorowy, jakim jest bieganie, ma stać się częścią Twojego życia.

Po pierwsze: jeśli masz wątpliwości, zrób badania

Mówi się, że bieganie jest dla każdego. Czy aby na pewno? Mimo tego, że biegaczami są zarówno osoby młode, jak i starsze, każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na wysiłek tego typu. Osoby, które regularnie się badają, są zdrowe i posiadają sylwetkę, która mieści się w normach, mogą spokojnie zacząć biegać już dziś. Jednak, jeśli cokolwiek wzbudza Twoje podejrzenia lub nie jesteś pewien/pewna swojego stanu zdrowia, najlepszym wyjściem będzie zrobienie podstawowych badań i dodatkowa konsultacja lekarska.

Jak zacząć biegać? Znajdź swój cel

Tak naprawdę, powodów, dla których można zacząć biegać jest wiele. Wiele razy spotkałam się z tym, iż osoby zaczynające swoją przygodę z bieganiem były motywowane chęcią zgubienia kilku/kilkunastu kilogramów czy zaimponowania partnerowi/znajomym. Okazuje się, że każdy z nich jest dobry, jeśli wypływa z Twojego wnętrza. Jednak, co ważne, aby motywacja miała sens, należy do niej dopisać konkretny i mierzalny cel. Może to być np. chcę schudnąć 5 kilo w ciągu pół roku, czy będę ćwiczyć przynajmniej 3 razy w tygodniu. Jest to niezwykle ważny punkt biegania dla początkujących.

Po trzecie: kup odpowiednią odzież i sprzęt

Zaufaj mi. Ten punkt jest niezwykle ważny, szczególnie dla kobiet. Bieganie jest stosunkowo tanim sportem, w porównaniu do wielu modnych teraz dyscyplin. Podczas jego uprawiania, tak naprawdę nie potrzebujemy specjalistycznych sprzętów. Rzeczą, na którą trzeba postawić na początku, są odpowiednio dobrane buty. Sklep dla biegaczy lub sportowy (w którym pracują specjaliści w tej dziedzinie) to Twój pierwszy przystanek. Czy wiesz, że buty do biegania powinny być o 1 rozmiar większe? Ważny jest również typ stopy jaki posiadamy (neutralna, pronująca czy supinująca?). Wszystkie aspekty tego typu powinni wyjaśnić eksperci w sklepie.

Co z odzieżą?

Zazwyczaj jest tak, że kiedy lepiej się czujemy, dajemy z siebie więcej na treningu. Czynnikiem pozytywnie wpływającym może być ciekawy strój sportowy, dopasowany nie tylko do sylwetki ale również do charakteru. Obecnie rynek oferuje duży wybór strojów sportowych- odzież do biegania to jeden z tych elementów, który pozwala na noszenie nie tylko podczas biegania outdoorowego, ale także innych aktywności fizycznych. Bieganie dla początkujących nie wymaga kompletowania specjalistycznej odzieży już na samym początku (np. termicznej czy termoaktywnej). Ważna uwaga dla kobiet! Zainwestuj w dobry stanik sportowy. Dzięki temu nie tylko odczujesz duży komfort podczas biegania ale również zapobiegniesz zniekształceniom piersi czy bólom pleców.

odzież do biegania rogelli

Wiesz czym powinny charakteryzować się dobre leginsy damskie? Sprawdź http://realsporting.pl/czym-powinny-charakteryzowac-sie-dobre-leginsy-damskie/

Sport outdoorowy – gadżety

Wiadomo, że podobnie jak w przypadku innych sportów, aby ułatwić sobie bieganie czy pomiary, wprawiony sportowiec może zaopatrzyć się w gadżety takie jak: zegarek, słuchawki, przenośny sprzęt grający, stoper i inne. Jednak na początku swojej drogi zdecydowanie nie potrzebujesz takich „wspomagaczy”. Wystarczy telefon i zwykłe słuchawki.

 sport outdoorowy

Po czwarte: nie zniechęcaj się

Początki bywają bardzo trudne…Szczególnie jeśli przez ostatnie kilka lat przyjaźniłeś/aś się z kanapą, telewizorem i czipsami. Musisz mieć świadomość, że Twoje pierwsze próby będą bardzo ciężkie, a Ty możesz się szybko zniechęcić. Jednak, nie poddawaj się i dostosuj tempo do swojej kondycji. Wszystko przyjdzie z czasem!

Po piąte: zwolnij!

Piąty punkt wiąże się z poprzednim. Każdy kto zastanawia się jak zacząć biegać, po pierwsze nie może się zniechęcać, a po drugie nie powinien porównywać się do innych. Wydaje Ci się, że jesteś w stanie pobiec tak szybko, jak osoba trenująca wiele miesięcy? Nic bardziej mylnego! Zbyt intensywne i szybkie bieganie spowoduje bardzo szybkie zniechęcenie, co może skutkować porzuceniem biegania. Nie możesz również przesadzać z częstotliwością treningów. Bieganie co dwa dni (3 razy w tygodniu) zdecydowanie wystarczy.

Po szóste: znajdź ulubioną porę do biegania

Podobnie jak w przypadku nauki czy pracy, osoby dzielą się na takie, które wolą robić to w nocy, a inne rano. Tak samo jest z uprawianiem jakiekolwiek aktywności fizycznej. Znajdź swój złoty środek, a wychodzenie na trening nie będzie zmorą, a jedynie przyjemnością.

Po siódme: racjonalne jedzenie i picie

Jeśli chcesz zacząć biegać, musisz zwracać uwagę na to co jesz. Oprócz tego CO, warto jest również określić pory dnia. Czy wiesz, co zrobić aby bieganie było łatwiejsze i przyjemniejsze na początku? Miedzy innymi, zawsze pamiętaj o śniadaniu i unikaj alkoholu. Musisz również obserwować, na co Twój organizm reaguje dobrze, a na co źle ( w kontekście jedzenia i picia).

Po ósme: rozgrzewka i rozciąganie

Bieganie dla początkujących rozpocznij od wyrobienia nawyku rozgrzewki i rozciągania. Zaowocuje to w przyszłości. W skrócie, rozgrzewka idealnie przygotowuje nasze mięśnie do zwiększonego wysiłku fizycznego.

Czy wiesz, że podczas biegania, w Twoich mięśniach wzrasta napięcie, przez co skracają one swoją długość? Jeśli biegasz często, a dodatkowo unikasz rozciągania, możesz doprowadzić do tzw. dysbalansu mięśniowego. Jest to niebezpieczna sytuacja przeciążenia mięśni. Może to spowodować ich małą wydajność i ryzyko kontuzji.

Po dziewiąte: nie biegaj tyko po asfalcie!

Wiesz już jak biegać i w co się zaopatrzyć. Ostatnią ważną kwestią jest to, gdzie biegać. W okresie wiosenno-letnim nie warto jest zamykać się w czterech ścianach siłowni. Wykorzystaj dobrą pogodę. Okazuje się, że bieganie na świeżym powietrzu szybciej rozładowuje stres i napięcia. Jest naukowo dowiedzione, że nasz organizm dostosowuje się do warunków biegowych. Warto jest je różnicować i raz wybierać asfalt, a raz ścieżkę leśną. Bieganie po miękkiej powierzchni jest zdecydowanie bardziej korzystne dla naszych stawów.

Po dziesiąte: pokochaj bieganie!

Przeanalizuj wszystkie wskazówki i przy najbliższej okazji wybierz się na bieganie! Mimo trudnych początków, z czasem uznasz, że jest to sport dla Ciebie. Zauważysz zmiany na plus nie tylko jeśli chodzi o sylwetkę, ale również te psychiczne. Dla wielu ludzi bieganie jest pasją, z której czerpią najwięcej radości. Spróbuj i Ty!

jak zacząć biegać zdrowo

You may also like...

1 Response

  1. U mnie jeśli chodzi o bieganie ale i o rower zawsze podstawą jest odpowiednio skomponowny strój. Dla mnie to bardzo ważne, żeby czuć się komfortowo w czasem niesprzyjających warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *