Interwały, czy aeroby – co lepsze na redukcję?

W czasie redukowania tkanki tłuszczowej, zastanawiamy się bardzo często nad tym, jakie rodzaje ćwiczeń będą dla nas najlepsze. Właśnie wtedy przekonujemy się, że rodzajów treningów jest sporo i trudno wyłapać z nich coś dla siebie.

Początkujący w treningach, zwykle obierają dwie drogi – jedna to ćwiczenia siłowe, ale dziś o nich nie będzie mowy. Drugą są ćwiczenia aerobowe. Krótki research (o ile nie został przeprowadzony wcześniej) sprawia, że kolejną rzeczą, o której się dowiadujemy, jest trening interwałowy. Wtedy pojawia się pytanie – który wybrać. Dziś zajmiemy się odpowiedzią, ale przy założeniu, że osoba pytająca redukuje masę.

Aeroby i interwały, czyli co?

Najpierw zastanówmy się, czym charakteryzują się oba rodzaje treningów. Trening aerobowy to taki, w którym ćwiczy się dość długo, w stałym tempie i najczęściej to samo – powtarzając takie same ruchy. Kluczowy w treningu aerobowym jest tlen, który dostarcza się mięśniom. Zatem treningiem aerobowym będzie bieganie, chodzenie, narciarstwo biegowe, ćwiczenia na maszynach w klubie, czy siłowni, niektóre formy aerobiku i tak dalej.

Trening interwałowy jest różny od aerobowego. Przede wszystkim intensywność ćwiczeń jest o wiele większa. Po drugie, odpoczynek po takich ćwiczeniach nie jest zupełny – po serii ćwiczeń owszem, jest trochę czasu na złapanie spokojniejszego oddechu, ale nie jest on na tyle długi, żeby zdążyć zatęsknić za kolejnym, wysiłkowym etapem. Poza tym bardzo często polega na wykonywaniu ćwiczeń, tylko spokojniejszych.

Co lepsze?

Okej, tu sprawa nie jest prosta – jeśli chodzi o skuteczność ćwiczeń, lepiej będzie sięgać po trening interwałowy, ale o tym dalej. Pierwsze pytanie, które musicie sobie zadać, to pytanie o to, co lubicie robić – jeśli jesteście fanami spokojnego biegania, to raczej nie będziecie zachwyceni przeplataniem go sprintem. Czy rzecz pierwsza, to wybór tego, co się naprawdę lubi. Pamiętajmy, że redukuje się w kuchni pilnując michy – ćwiczenia są świetne, ale są dodatkiem do diety. Dlatego też pierwszą rzeczą jest branie pod uwagę tego, co sprawia przyjemność.

Spalanie tłuszczu

Spalanie tłuszczu, czy też redukowanie tkanki tłuszczowej, jest bardziej efektywne, jeśli wybieramy ćwiczenia interwałowe. Dzieje się tak dlatego, że co prawda w czasie samych ćwiczeń nie spalamy niczego, to po treningu już tak – podobnie jak w czasie treningu siłowego. Organizm jeszcze przez długi czas dochodzi do siebie i właśnie wtedy spala najwięcej.

Przy aerobach, dzięki tlenowym warunkom, tkanka tłuszczowa spalana jest już w czasie treningu. Tyle że w większości z mięśni i to jest zła wiadomość. Długotrwały trening aerobowy może się kończyć rozpadem tkanki mięśniowej.

Czas

Poza spalaniem tłuszczu, na redukcji i w każdym innym etapie, liczy się czas. Czas, który nagle musimy wygospodarować. Czasem trudno będzie znaleźć jego odpowiednią ilość na trening aerobowy, który nawet w wersji krótkiej wciąż trwa ponad 0,5 godziny. Trening interwałowy może z powodzeniem trwać nawet kilka minut. Standardowo trwa do pół godziny razem z rozgrzewką i rozciągnięciem na końcu.

Krótko: na redukcji interwały. Chyba, że ich nie polubicie ani trochę. Wtedy można z powodzeniem sięgać po aeroby – w końcu w czasie redukowania najważniejsza jest dieta.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *