Kettlebell: trenuj w domu i oszczędzaj miejsce

Nie wszyscy mają możliwość dojazdów na siłownię. W grę wchodzą kwestie takie, jak transport, finanse, a niekiedy po prostu czas, który można zaoszczędzić, jeśli zamiast na drugim końcu miasta, ćwiczy się w domu. Na szczęście są sposoby na to, żeby w domu zrobić pełnoprawny trening. Co więcej, wcale nie trzeba przerabiać sypialni na siłownię, ani dobudowywać kolejnych pomieszczeń.

Jednym ze sposobów na zrobienie pełnowartościowego treningu w domu jest kettlebel. Kettelbel to odważnik z uchwytem, który – jeśli dobrze wykorzystany – może nam pomóc w trenowaniu nie tylko różnych partii, ale również w wykonywaniu ćwiczeń różnego rodzaju. Właśnie ze względu na swoją uniwersalność, kettlebell stał się bardzo popularnym sprzętem. Choć prawdziwy boom na tzw. żelazka (lub czajniki) trwa raptem kilka lat, ich historia sięga kilku wieków wstecz.

Uniwersalność kettlebells

Wspomniana uniwersalność odważników wynika z tego, że nawet pojedynczy pozwoli na trenowanie – obok siły – również kondycji, wytrzymałości, a także pozwoli wyćwiczyć koordynację.

Trening z kettlami to trening funkcjonalny. Funkcjonalność treningu oznacza, że ruchy, które wykonujemy podczas ćwiczeń, naśladują te, które wykonujemy każdego dnia. Wchodzenie po schodach, podnoszenie przedmiotów z ziemi, sięganie po te, które znajdują się ponad naszymi głowami itd. – wszystkie te ruchy, a także wiele innych, przynajmniej w pewnym stopniu odtwarzamy podczas treningu funkcjonalnego.W czasie wykonywania takiego treningu istotne jest to, żeby dbać o zmiany – chodzi przede wszystkim o różnorodność ruchów i wysoką częstotliwość serii (często trwają nie więcej niż minutę, standardem jest 45 sekund).

Wykonywanie takich ruchów sprawia, że poza wzmacnianiem mięśni głębokich, zwiększamy też zakres ruchów i szybciej chudniemy (kiedy jest to naszym celem) ze względu na zaangażowanie całego ciała.

kettlebell ćwiczeniaTrening HIIT

Kettlebells nadają się idealnie do tego, żeby robić z nimi trening typu HIIT czyli trening interwałowy o wysokiej intensywności. Podczas takiego, ćwiczenia o dużej intensywności są przeplatane ćwiczeniami o intensywności umiarkowanej. Całość treningu może się z powodzeniem zakończyć w pół godziny. W związku z tym można zaoszczędzić naprawdę sporo czasu.

Treningi wspomagające

Jeśli na co dzień zajmujesz się sportami walki, lub innymi dyscyplinami wymagającymi dodatkowych treningów, to bez przeszkód możesz sięgać po kettle, które – być może inaczej, niż twoja typowa aktywność – będą pomagały rozwijać całe ciało, a nie tylko poszczególne partie.

Kettle czy hantle?

Bardzo często osoby kompletujące set do domowych ćwiczeń, zastanawiają się, co będzie lepsze – odważniki, czy po prostu hantle. Niestety, odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę swoje własne preferencje, co do wykonywanych ćwiczeń. Po drugie, konieczne jest również uświadomienie sobie, że treningi za pomocą tych dwóch przyrządów będą się od siebie dość znacznie różnić. Odmienności wynikają już z samej budowy hantli i kettlebells. Trzyma się je nieco inaczej. Poza tym hantle, ze względu na sposób rozłożenia ciężaru, nie sprawiają większych trudności w koordynowaniu ruchów w czasie ćwiczeń. Z odważnikami jest nieco inaczej – w czasie treningu cały czas trzeba koordynować ruchy i utrzymywać równowagę.

Trening z kettlami może być naprawdę fantastycznym sposobem na wyciągnięcie z ćwiczeń możliwie największej liczby pozytywnych efektów. Jednak trzeba przyznać, że nie jest to rodzaj wysiłku dla każdego, bo – jak i wszystkie inne – nie każdemu podejdzie. Dlatego, nawet na próbę, warto wyskoczyć jednorazowo do klubu w którym są kettle, żeby sprawdzić, czy jest to sport dla nas.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *