Sporty outdoorowe a smog. Czy musisz całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej?

Znajdujemy się w środku sezonu grzewczego. Oznacza to, że jesteśmy stale narażeni na negatywne działanie smogu. Niestety, smog jest częścią naszej codzienności, czy tego chcemy, czy nie. Jest to realne zagrożenie, o którym niemalże każdego dnia alarmują lekarze. Czy wiesz, że liczba przedwczesnych zgonów w Polsce sięga 45 tys. rocznie, a w wypadkach samochodowych ginie „tylko” 3,5 tys. osób? Okazuje się, że smog „zabija” prawie 10 razy więcej osób! Temat artykułu to sporty outdoorowe a smog. Czy w okresie jesienno-zimowym musimy całkowicie rezygnować z uprawiania sportów outdoorowych? Co jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do rożnych aktywności fizycznych? Czy zwykły spacer może zrobić nam krzywdę?

sporty outdoorowe a smog porady

Kilka słów o smogu

Smog to zdecydowanie bardzo niebezpieczne i negatywnie wpływające na ludzi zjawisko atmosferyczne. Powstaje w wyniku wymieszania się spalin i dymu z mgłą. Głównymi składnikami, które są odpowiedzialne za tak zły wpływ na nasze, zdrowie a nawet życie są trujące substancje, takie jak: pyły zawieszone (PM 10 i PM 2.5), dwutlenek siarki oraz tlenki węgla i azotu. Okazuje się, że przenikają one do naszego organizmu nie tylko w wyniku oddychania, ale również przez skórę. Co więcej, trująca mieszanina osadza się na jej powierzchni, znacznie pogarszając wygląd i kondycję. Nie da się ukryć, że te wszystkie toksyczne składniki sieją spustoszenie w organizmie człowieka. W skrócie, smog przyczynia się do powstawania lub nasilania się chorób układu oddechowego, sercowo-naczyniowego oraz odpornościowego. Czy można w jakikolwiek sposób „przechytrzyć” smog?

Zanieczyszczenie powietrza smogiem – skutki wdychania toksycznego powietrza

Kiedy rozmawiałam z zaprzyjaźnionym lekarzem, utwierdził mnie on w przekonaniu, że nie da się całkowicie uciec przed smogiem. Dodatkowo, na rynku istnieje ogromna ilość maseczek, które według ekspertów w ogóle nie spełniają swojego zadania- nie robią praktycznie nic. Smog i skażone cząsteczki, które docierają do naszych dróg oddechowych, przenikają również do układu krwionośnego. Na ich działanie szczególnie narażone są kobiety w ciąży. Z kolei kardiolodzy alarmują, że wdychanie smogu powoduje takie samo ryzyko chorób serca, jak palenie papierosów.

W najgorszym okresie, kiedy temperatura spada poniżej zera i nie ma wiatru, bez jakiegokolwiek zabezpieczenia nie powinniśmy W OGÓLE wychodzić na zewnątrz. Lekarze mówią o tym, że osoby po 60 roku życia, wybierające się na spacer (nawet za miastem) powinni go skrócić do minimum. Okazuje się, że dwugodzinne przebywanie na dworze, kiedy panuje smog niweluje jakikolwiek pozytywny wpływ natury na organizm.

Sporty outdoorowe a smog

Tak wiem, brzmi to niezbyt zachęcająco, jednak jeśli jesteś zapalonym sportowcem, lub po prostu- sporty outdoorowe to Twoja pasja, pokaże Ci kilka sposobów na to, jak poradzić sobie w z tym problemem.

zanieczyszczenie powietrza smogiem a sport

Stały monitoring jakości powietrza

Podstawą w przygotowaniach do trenowania na zewnątrz podczas okresu grzewczego, będzie stały monitoring jakości powietrza. Są to informacje powszechnie i łatwo dostępne. Poziom zanieczyszczenia powietrza smogiem możemy obecnie sprawdzić zarówno w Internecie, jak i w komunikatach telewizyjnych, radiowych. Jeśli w Twoim regionie jakość powietrza jest zła lub bardzo zła (krytyczna) zrezygnuj tym dniu z treningu na dworze.

Dobierz odpowiednie kosmetyki

Tak jak wspominałam wcześniej, smog oraz wszystkie toksyczne składniki mogą osiadać na powierzchni skóry, tym samym przenikając w jej głąb. Dodatkowo, w okresie jesienno-zimowym skóra twarzy i rąk jest najbardziej narażona na negatywne działanie mrozu i wiatru, przez co staje się odwodniona. Wychodząc na zewnątrz w tym okresie, warto jest zaopatrzyć się w tzw. kosmetyki ”anti-pollution”.

Wpływaj na zdrowie „od środka”

Wiadomo, że przebywanie na zewnątrz kiedy jest smog, to czynność bardzo ryzykowna i niezdrowa. Dlatego, postarajmy się pomóc naszemu organizmowi i zdrowo się odżywiajmy. Dostarczając mu niezbędnych witamin i składników mineralnych, wzmacniamy nasze siły witalne i odporność. W tym okresie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na wszelakie przeciwutleniacze (czyli na tzw. antyoksydanty). Należy do nich zaliczyć m.in. witaminę C i E. Aby uzupełniać braki tych witamin, spożywaj duże ilości zielonych warzyw liściastych, cytrusy, różne odmiany papryki, kiszonki, orzechy, ryby.

Kup maskę antysmogową

Zanieczyszczenie powietrza smogiem zmusza nas do zakupu akcesoriów, które pomogą nam w codziennym życiu. Zaliczyć do nich można maskę antysmogową. Jednak nawet jeśli jesteś w posiadaniu maski tego typu, jeśli jakość powietrza przekracza znacznie normy- zostań w domu lub idź na siłownię. Akcesoria antysmogowe sprawdzą się natomiast, jeśli powietrze ma średnią lub stosunkowo dobrą jakość. Jak wybrać maskę? Zwróć uwagę na zamontowany filtr oraz na to, z jakiego materiału jest stworzona (ważne, aby była „oddychająca”).

zanieczyszczenie powietrza smogiem maska

Wybierz miejsce i porę dnia

A więc, czy da się pogodzić sporty outdoorowe i smog? Brzmi to może dziwnie, ale można. Jeśli wybierzesz się na jogging w środku miasta, podczas szczytu komunikacyjnego, to musisz zdawać sobie sprawę, że jest to zły wybór. Zdecydowanie lepszą alternatywą jest poranny bieg, na obrzeżach miasta lub przynajmniej w parku- z dala od głównych dróg. Największe zanieczyszczenie powietrza jest w godzinach południowych oraz popołudniowych.

Podsumowując, uważam że jakakolwiek aktywność fizyczna jest lepsza od przysłowiowego siedzenia na kanapie i oglądania seriali. W okresie jesienno-zimowym warto jest jednak podchodzić do tego z głową. Pamiętaj- smog ma bardzo negatywny wpływ na Twoje zdrowie, dlatego staraj się go unikać kiedy tylko możesz. Jeśli powietrze Ci na to nie pozwala- skorzystaj z treningu na siłowni lub w domu. Możesz również wybrać się w góry.

wyprawa w góry zimą

 

Planujesz zimową wyprawę w góry? Sprawdź 3 zasady, o których nie możesz zapomnieć http://realsporting.pl/wyprawa-w-gory-zima-o-3-zasadach-nie-zapominaj/

You may also like...

1 Response

  1. okulary na rower napisał(a):

    Ja nie byłabym w stanie zrezygnować czy to z biegania czy z roweru nawet jak jest smog. Odpowiednia maska i odzież i jazda! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *